Angličtina obsahuje poměrně málo gramatických nepravidelností. Jednou z nich jsou nepravidelné tvary sloves pro minulý čas a minulé příčestí. Nepravidelných sloves není moc, pouze okolo dvou set. Jedná se ale často o ta nejčastěji používaná anglická slovesa. Proto je jejich znalost nezbytně nutná.
Nepravidelná slovesa se často učí nazpaměť, tedy odříkávají se všechny tři tvary jako básnička. Tento způsob učení může člověku se zapamatováním určitě pomoci, ale nesmíme u tohoto zůstat.
Nepravidelná slovesa, stejně jako jakoukoliv jinou věc v oblasti slovní zásoby a gramatiky, je potřeba procvičovat v kontextu. Co nejdříve se s nimi setkávat v psaných či mluvených větách a také je tak začít co nejdříve používat. Místo básničkového go – went – gone si spíše říci nebo napsat tři věty – I go to school. I went shopping yesterday. He has gone mad.
Na to, abyste tento aspekt angličtiny mohli dokonale zvládnout, jsme mysleli i v naší aplikaci.
V rejstříku gramatických jevů (v sekci Samostudium) naleznete položku „nepravidelná slovesa“.
Zde najdete v části „teorie“ propracovaný seriál věnovaný anglickým nepravidelným slovesům, kde jsou slovesa seřazena do skupin podle podobnosti nepravidelných tvarů.
V části „pilování gramatiky“ pak najdete několik cvičení, kde doplňujete tvary nepravidelných sloves do vět přeložených z češtiny do angličtiny (tato cvičení se generují automaticky, při každém spuštění je cvičení jiné):
Nechybí tu ani „okruhy slovní zásoby“, kde jsou slovíčka rozdělena do 16 sekcí podle obtížnosti (v každé je vždy deset sloves):
U každého z těchto okruhů si můžete zvolit způsob zkoušení buď všech tvarů, nebo pouze základního a minulého tvaru. V případě první možnosti bude aplikace chtít na základě českého významu vepsat tvar infinitivu, minulého času i minulého příčestí:
Druhou variantu využijí především méně pokročilí, kterým může zpočátku stačit pouze minulý čas (s minulým příčestím se setkají v rámci trpného rodu a předpřítomného času až později).
Zkoušení nepravidelných sloves používá náš algoritmus pro zkoušení slovíček, tedy slova, kde dělá uživatel chyby, se počítají mezi problematická a tato slovíčka se vrací do zkoušení. Naučená slovíčka se ze zkoušení vyřazují. Zkoušení končí až v momentě, kdy se student všechna slovíčka bezpečně naučil.